Kamis, 19 November 2015

Gaya Hidup Sihat Dengan Sembelit Makanan

Gaya Hidup Sihat Dengan Sembelit Makanan

Pada zaman ini, ia adalah mudah untuk mencari semua jenis makanan di pasaran. Walau bagaimanapun, tidak semua makanan yang sihat untuk badan. Hal ini terutama berlaku dengan apa yang dipanggil "kemudahan makanan." Makanan mudah dibezakan oleh tahap yang tinggi lemak dan tahap yang rendah serat. Ia adalah jenis makanan yang menjadi sumber dan punca sembelit. Ubat sembelit yang banyak terdapat dalam bentuk dan bentuk. Yang paling semula jadi melibatkan perubahan diet yang merangkumi makanan sembelit pemahaman

Menurut kajian yang diterbitkan oleh Pusat Kebangsaan untuk Kesihatan, diet harian yang terdiri daripada 24-38 gram serat pemakanan adalah perlu untuk mengelakkan sembelit. Walau bagaimanapun, adalah sedih untuk ambil perhatian bahawa dalam beberapa negara-negara yang paling maju seperti Amerika Syarikat, banyak ke atas makanan yang mudah menyebabkan pengambilan harian serat pemakanan untuk pergi serendah 5-14 gram. Hal ini terutama berlaku dengan makan dalam jumlah besar daging berbanding sayur-sayuran.

Terdapat makanan yang dengan mudah boleh menyebabkan sembelit. Ini termasuk makanan yang diproses seperti nasi putih, tepung putih, gula halus dan makanan yang mengandungi bahan-bahan ini. Memproses makanan menghapuskan walaupun jumlah sedikit serat biasa ditemui di dalamnya. Makanan hidrogenasi kaya dengan lemak haiwan juga menyebabkan sembelit. Beberapa contoh jenis termasuk yogurt, ais krim, keju, susu penuh dan juga pizza dan kerepek. Perkara yang sama boleh dikatakan minuman diproses yang kaya dengan gula dan kafein seperti soda, alkohol dan kopi. Walaupun minuman jus yang diproses dan juga penyebab sembelit serat yang dikeluarkan semasa proses pembuatan.

Apabila mengalami sembelit atau untuk mengelakkan keadaan daripada berlaku, ia adalah penting untuk ingat beberapa perubahan gaya hidup yang mudah. Salah satu adalah untuk minum banyak cecair seperti air, jus buah-buahan semulajadi dan teh herba. Jumlah yang baik adalah untuk minum lebih kurang 8-10 gelas air tulen pada setiap hari. Minum cecair panas semasa waktu pagi juga boleh membantu dalam mencegah sembelit daripada berlaku. Senaman dan pengurusan tekanan juga perlu kerana beberapa pengalaman sembelit akibat tekanan. Berjalan, berenang atau melakukan yoga boleh membantu menguatkan otot yang termasuk kolon dan usus serta merehatkan badan. Memakan makanan sembelit dan juga gaya hidup yang sihat boleh bekerja keajaiban terhadap pencegahan dan rawatan sembelit. Keseimbangan antara aspek-aspek yang berbeza adalah penting dalam mencegah sembelit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar