Kamis, 19 November 2015

Rengsa Sindrom Usus Cadangan Diet

Rengsa Sindrom Usus Cadangan Diet

Malangnya, tidak ada ubat untuk berjuta-juta individu yang mengalami IBS atau sindrom usus dan simptom kesakitan kekejangan perut, cirit-birit, kembung dan sembelit boleh dicetuskan oleh pelbagai makanan.

Masalahnya ramai orang yang mempunyai pengalaman IBS adalah bahawa kadang-kadang mereka boleh makan makanan tertentu dan ia tidak akan menyebabkan mereka masalah, manakala masa yang lain ini makanan yang sama seolah-olah membawa pada serangan IBS.

Masalah lain dengan makanan dan IBS adalah bahawa apa yang seolah-olah mengganggu seorang individu tidak memberi kesan kepada yang lain; Oleh itu, diet yang khusus untuk IBS yang boleh bekerja untuk seorang individu tidak akan berkesan untuk satu lagi dalam mengawal gejala.

Mencari Diet yang tepat untuk anda apabila anda mempunyai IBS

Dalam usaha untuk mengawal gejala-gejala anda IBS yang disebabkan oleh makanan, anda akan perlu untuk mengikuti proses diet penghapusan. Mulakan dengan menyimpan diari makanan dengan anda pada setiap masa dan merekodkan semua makanan termasuk apa-apa minuman yang anda minum.

Pastikan anda mencatat setiap hidangan dan menulis masa hari dan faktor-faktor lain - seperti tekanan - dan maka apa-apa gejala yang anda mungkin ada. Menggunakan sistem ini untuk tempoh satu minggu dan kemudian menganalisis untuk apa-apa corak yang anda lihat dengan beberapa jenis makanan yang boleh mencetuskan gejala anda.

Menghapuskan makanan ini untuk tempoh dua minggu di samping terus menggunakan diari makanan anda dan menganalisis sama ada makanan ini yang telah dihapuskan telah lega sebarang gejala-gejala anda. Jika anda mendapati bahawa mereka tidak mempunyai, secara beransur-ansur memperkenalkan semula makanan ini ke dalam diet anda semasa masih mengesan mereka dengan diari anda.

Perlu diingat bahawa ia tidak boleh menjadi makanan tertentu yang menyebabkan gejala-gejala anda, tetapi bahan yang terkandung dalam makanan itu. Sebagai contoh, jika anda makan makanan yang mengandungi pemanis tiruan, ia mungkin tidak menjadi makanan sebenar yang mengganggu anda tetapi pengganti gula yang terkandung di dalamnya.

Makanan yang diketahui mencetuskan gejala di Pesakit IBS banyak

Walaupun tiada diet sejagat untuk individu yang mempunyai IBS, ada makanan yang telah dikenali untuk bertindak sebagai pencetus dalam ramai individu yang mengalami keadaan ini. Makanan yang yang boleh memburukkan lagi gejala cirit-birit termasuk apa-apa minuman yang mengandungi kafein, makanan yang mengandungi jumlah yang tinggi gula, produk tenusu, makanan berminyak atau berlemak, alkohol, makanan yang menghasilkan gas seperti kacang, brokoli dan kubis, dan tertentu pemanis tiruan termasuk xylitol, dan sorbitol yang sering terkandung dalam gula-gula getah tanpa gula dan gula-gula.

Menambah serat untuk diet anda, minum air yang banyak, dan aktiviti fizikal yang kerap akan membantu untuk mengelakkan gejala sembelit yang biasa berlaku di kalangan individu yang mempunyai IBS. Elakkan makan makanan yang lebih besar dan memilih untuk makan makanan yang lebih kecil lebih kerap sepanjang hari. Makan makanan yang besar boleh menyebabkan gejala kekejangan dan cirit-birit yang berkaitan dengan IBS.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar