Kamis, 19 November 2015

Kaedah alternatif Rawatan - Akupuntur

Kaedah alternatif Rawatan - Akupuntur

Kepentingan dalam perubatan alternatif semakin meningkat. Dalam senarai terapi konvensional, salah seorang daripada mereka menonjol, yang diketengahkan oleh hakikat bahawa adalah salah satu kaedah yang paling biasa dan paling banyak dikaji untuk merawat penyakit yang berbeza.

Terapi ini adalah berdasarkan kepada konsep perubatan timur mengikut yang terdapat tenaga penting yang beredar di seluruh badan, dipanggil Qi. Tenaga ini beredar melalui saluran tertentu dikenali sebagai meridian yang menghubungkan semua organ-organ utama. Menurut teori timur ini, penyakit berlaku apabila qi meridian terjejas. Akupunktur adalah rangsangan mata tertentu untuk mendapatkan kesan yang diingini. Ia adalah satu prosedur yang melibatkan denda, jarum panjang yang dimasukkan ke dalam badan di lokasi tertentu untuk membantu melegakan kesakitan. Sejak pembangunan, amalan ini telah menjadi terkenal di seluruh dunia dan negara-negara Barat menjadi lebih dan lebih berminat untuk mencuba dan menyediakan jenis ini rawatan alternatif.

Acupuncture merawat tubuh secara keseluruhan, dan bukan hanya penyakit itu sendiri. Acupuncture tidak keajaiban dalam merawat sakit kepala dan amat disyorkan untuk dikaitkan dengan herba yang dikenali untuk melegakan jenis ini sakit, herba seperti dandelion dan rosemary. Tanpa tumbuhan seperti ini, akupunktur mungkin mempunyai kesan sementara.

Sesyen berbeza-beza mengikut keadaan pesakit. Setiap individu adalah unik, jadi bilangan sesi, kekerapan dan tempoh mereka ditetapkan mengikut setiap kes. Walaupun gejala ringan boleh hilang walaupun selepas sesi pertama, ia mengambil masa lebih daripada satu untuk menyembuhkan bentuk yang teruk penyakit. Acupuncture mungkin kelihatan menyakitkan, tetapi ia sebenarnya tidak, sakit tidak lebih besar maka sengatan nyamuk. Walau bagaimanapun, jika pesakit mengalami kesakitan yang lebih sengit, ini bermakna doktor telah mendapati mata yang tersumbat dan memerlukan perhatian segera.

Walaupun ia adalah satu prosedur yang sangat tua, bertarikh sekitar 2000 SM, ia tidak sehingga abad ke-21 bahawa akupunktur mengambil tempat sebagai salah satu jenis utama perubatan alternatif.

Akupunktur adalah risiko percuma dan tidak mempunyai had umur. Ia juga disyorkan untuk wanita mengandung, terutamanya jika mereka mengalami kesukaran semasa mengandung. Jarum bagaimanapun tidak boleh digunakan pada bahagian kulit yang terjejas akibat ekzema atau terjepit atau rosak dalam apa jua cara.

Mencapai keputusan yang baik melalui akupuntur juga berlaku dalam kosmetik dan bidang estetika: dalam rawatan muka, meremajakan tisu kulit, melawan terhadap kedutan, selulit dan stretch mark.

Akupuntur Cina juga disyorkan dalam kes-kes yang lebih teruk seperti obesiti, penyakit sendi, alahan kulit, artritis, ketuat, tidak berbahaya dan nodul payudara malignan, gangguan dinamik seksual - mati pucuk, gangguan ereksi dan hati dingin kemandulan, penyakit hati, hernia, kerosakan saraf, tekanan, keresahan, insomnia, kemurungan, imuniti yang rendah dan lain-lain

Acupuncture digabungkan dengan fototerapi menyembuhkan apa-apa jenis penyakit.

Akupunktur bukan sahaja menyembuhkan dan melegakan kesakitan, tetapi ia juga kaedah pencegahan yang baik, memastikan dan mengekalkan badan yang sihat.

Terdapat sejumlah besar kajian yang telah dijalankan ke atas kejayaan akupuntur dalam merawat keadaan kesihatan yang berbeza, banyak yang tertumpu dalam menunjukkan keberkesanannya dalam melegakan sakit kepala.

Pada tahun 2002, Jurnal Perubatan Tradisional Cina menerbitkan pemerhatian klinikal yang melibatkan 50 pesakit dengan pelbagai jenis migrain, yang telah dirawat melalui akupunktur digunakan untuk kulit kepala. Penemuan sungguh hebat, membuktikan bahawa 98% daripada pesakit tidak lagi mengadu migrain dan hanya sakit ringan atau sekali-sekala dalam tempoh enam bulan yang berikutnya.

Jarum akupunktur diperbuat daripada tembaga, perak, emas, platinum. Yang lebih mulia logam, yang lebih baik untuk mencapai maklumat yang tepat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar